فداکردن. به قربان کسی رفتن. قربان ساختن: بعید نیست که گر تو به عهد بازآئی به عید وصل تو من خویشتن کنم قربان. سعدی. گوئی فلک ازبهر تهیۀ برگ عید، خانه های فارسیان را به وعید آن لشکر بی کیش قربان ساخت. (تاریخ وصاف چ بمبئی ص 21). عید واله تو و جان داده به محرومی تو عید نادیده جز او کس نکند قربان را. واله هروی (از آنندراج). به روز عید چو قربان کنی حریفان را مرا بگوی که دست تو را حنا بندم. کلیم (از آنندراج)
فداکردن. به قربان کسی رفتن. قربان ساختن: بعید نیست که گر تو به عهد بازآئی به عید وصل تو من خویشتن کنم قربان. سعدی. گوئی فلک ازبهر تهیۀ برگ عید، خانه های فارسیان را به وعید آن لشکر بی کیش قربان ساخت. (تاریخ وصاف چ بمبئی ص 21). عید واله تو و جان داده به محرومی تو عید نادیده جز او کس نکند قربان را. واله هروی (از آنندراج). به روز عید چو قربان کنی حریفان را مرا بگوی که دست تو را حنا بندم. کلیم (از آنندراج)
مهربانی کردن با (بر) کسی . محبت کردن نسبت باو: (با خود می گفت که اگر نه این کودک بر من مهربانی کردی و این راز بر من گشادی چه دانستمی که کسی چنین دشمنی بامن در دل دارد ک)
مهربانی کردن با (بر) کسی . محبت کردن نسبت باو: (با خود می گفت که اگر نه این کودک بر من مهربانی کردی و این راز بر من گشادی چه دانستمی که کسی چنین دشمنی بامن در دل دارد ک)
دیدن قربانی درخواب، دلیل بشارت است. جابر مغربی اگر کسی به خواب دید که اشتری یاگوسفندی قربانی نمود، بیننده اگر بنده است، آزاد شد. اگر بیمار است شفا یابد. اگر ازاد است رستگاری یابد و حج اسلام بگذارد. اگر ترسی داشت ایمن شود. اگر درتنگی بود به فراخی آید. اگر این خواب نزدیک عید قربان بیند، دلیل که اثر آن بیشتر است. محمد بن سیرین دیدن قربان کردن بر چهار وجه است. اول: ایمن شدن از ترس. دوم: یافتن مراد و حاجات. سوم: خیر و برکت. چهارم: زوال قحطی و تنگی . اگر بیند گوشت قربانی خورد، دلیل منفعت است. اگر بیند گوشت قربانی قسمت نمود به مردم، دلیل که مردی محتشم در آنجا بمیرد و مال او را قسمت کنند .
دیدن قربانی درخواب، دلیل بشارت است. جابر مغربی اگر کسی به خواب دید که اشتری یاگوسفندی قربانی نمود، بیننده اگر بنده است، آزاد شد. اگر بیمار است شفا یابد. اگر ازاد است رستگاری یابد و حج اسلام بگذارد. اگر ترسی داشت ایمن شود. اگر درتنگی بود به فراخی آید. اگر این خواب نزدیک عید قربان بیند، دلیل که اثر آن بیشتر است. محمد بن سیرین دیدن قربان کردن بر چهار وجه است. اول: ایمن شدن از ترس. دوم: یافتن مراد و حاجات. سوم: خیر و برکت. چهارم: زوال قحطی و تنگی . اگر بیند گوشت قربانی خورد، دلیل منفعت است. اگر بیند گوشت قربانی قسمت نمود به مردم، دلیل که مردی محتشم در آنجا بمیرد و مال او را قسمت کنند .